loading

انسجام خانواده و ارکان اصلی تشکیل خانواده یکی از موضاعاتی بسیار مهم و قابل بررسی برای دکتر روانشناس خانواده محسوب می شود. می دانید خانواده کوچکترین جزء اجتماع است. پس برای بهبود وضع اجتماع و تلاش برای انسجام خانواده مهمترین مسئله، افراد آن خانواده هستند در این مقاله در زمینه ی انسجام خانواده قصد داریم الگوهای ارتباط خانواده را توضیح دهیم و به این سوال پاسخ دهیم  ویژگی خانواده سالم و موفق چیست؟

بی شک انسجام خانواده می تواند کودکان سالم تر و موفق تری را برای آینده کشورمان رقم بزند.

انسجام خانواده در الگوهای ارتباط

چهار الگوی ارتباط شامل: سازش دادن (Placating) ، سرزنش کردن (Blaming) ، حساب کردن (Computing) ، گیج کردن (Distraction) ، می باشند حال به صورت جداگانه به الگوهای ارتباط در انسجام خانواده می پردازیم.

الگوی ارتباطی سازشگر:

در الگوی سازشگر کلمات موافقت آمیز است مثل آنچه شما بخواهید درست است. من اینجا هستم تا شما را خوش حال کنم.

بدن فرد در حالت رقت آمیز است ( پیام من بیچاره ام را می دهد) درون فرد خودش را هیچ می داند و اساس بی ارزشی می کند به طور کلی فرد سازگر همواره سخنانش در راستای جلب توجه دیگران است و اصطلاحا او را خود شیرین می نامند و در موقعیت های مختلف اگر موضوعی موجب ناخوشایندی دیگران شود معذرت خواهی می کند و هرگز مخالفتی نشان نمی دهد.

می توان این پیام را که من نمی توانم خودم برای شخص خود کاری انجام دهم و نیازمند آن هستم که دیگران کارهای مرا تایید کنند را در بیشتر کارهایش دید. اگر می خواهید کمی در قالب فرد سازشگر قرار بگیرید به این فکر کنید که فردی بی ارزش هستید و همین که به شما اجازه غذا خوردن داده اند خوشبخت هستید و بی شک شما مسئول تمام اشتباهاتی که اتفاق می افتد هستید و هر انتقادی که از شما شود آن را می پذیرید.

این یکی از چهار ارتباط الگوی ارتباط خانواده است که دانستن این الگوها باعث می شود نقش ها و افراد خانواده را بهتر درک کنید و اگر خودتان هم در این الگوهای غلط قرار دارید رفتارتان را اصلاح کنید تا بتوانید در راستای انسجام خانواده سالم قدم بردارید.

الگوی ارتباط سرزنشگر:

فردی که این الگوی ارتباطی دارد از کلمات مخالفت آمیز مثل تو هیچ وقت هیچ کاری را درست انجام نمی دهی استفاده می کنند و زبان بدن این افراد در حالت ملامت کننده که پیام من ارباب هستم را انتقال می دهد و اما از درون پیامی که خودشان دریافت میکنند این است که (من تنها و ناموفق هستم).

به طور کلی می توان گفت فرد سرزنش گر دارای ویژگی های منفی مثل ایرادگیر، خودکامه و ارباب است او رفتاری شبیه بالا دست ها دارد و می توان از رفتارهایش این جمله را برداشت کرد (اگر تو نبودی همه کارها درست بود).

احساسات درونی آن ها احساس سفتی عضلات و اندام ها است و دارای صدایی خشن، گرفته و اغلب زیر و بلند است.

برای آن که بتوانید فردی سرزنشگر در خانواده باشید باید باصدای بلند تر و رفتاری ستمگرانه رفتار کنید و هر کس و یا هرچیزی را بی ارزش کنید حال برای درک بیشتر برای چند دقیقه در قالب این نقش قرار بگیرید انگشتتان را شبیه کسی که در حال متهم کردن است تکان دهید و این عبارت ها با چهره ای حق به جانب و خشن تکرار کنید. (تو هرگز این کار را نمی کنی، همیشه چنین میکنی، چرا همیشه تو…و یا چرا هرگز تو…) و اصلا نگران و منتظر پاسخ از سمت فرد مقابل نباشید زیرا این افراد فاش شدن حقیقت برایشان مهم نیست بلکه سلطه گری خودشان مهم است و اصولا به دنبال پاسخ نیستند.

این افراد از نظر ظاهری در زمانی که به سرزنشگری مشغول می شوند چشمانشان از حدقه بیرون می زند عضلات گردن و رگ هایشان بیرون میزند و صدایی بریده بریده و محکم دارند.

الگوی ارتباطی حسابگر:

در الگوی ارتباطی حسابگر فرد ازکلماتی بیش از حد معقول استفاده می کند و بدن او این پیام را می دهد که من فردی آرام، خونسرد و آسوده خاطر هستم اما از درون احساس می کند آسیب پذیر است.

افراد حسابگر بسیار مرتب و معقول به نظر میرسند و اصلا نشان نمی دهند که احساسات دارند و فردی است آرام، خونسرد و آسوده خاطر. اما این افراد دارای بدنی خشک و سرد هستند و صدایشان خشک و یکنواخت است و جملات و کلماتی که بکار میبرند بنظر اتنزاعی می رسد.

اگر می خواهید بیشتر درک کنید نقش فردی را بازی کنید که از طولانی ترین کلماتی که ممکن است استفاده کنید حتی اگر معنای آن را ندانید بدین طریق حداقل هوشمند بنظر می رسید.

الگوی ارتباطی گیج:

این افراد از کلمات نامربوط و کلماتی که معنا ندارند استفاده می کنند و بدن آن ها گیج و نابجا است و از درون پیامی که دریافت می کند هچ کس توجهی به من ندارد ، هیچ جا جای من نیست، این افراد هر عمل و هر حرفی که از دهانشان خارج می شود با آنچه دیگران می گویند و کاری که می کنند نامربوط است.

هرگز جوابی به جا نمی دهند احساس درونی مات و مبهوتی را همیشه دارند.

آموزش ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *